Na tijden niet meer door de week ’s ochtends vroeg met de trein te hebben gereisd, moet het vandaag weer eens gebeuren. Op een vrijdag om 7.51 met de trein uit Meppel. De drukte op het perron in Meppel bezorgt me al een zweetaanval. Reisde ik voorheen altijd in die drukte?
Ik zie dat de trein van 7.51 vertraging heeft. Ik moet een overstap in Zwolle halen, dus ik neem de trein van 7.46 (ik was toch op tijd). Samen met ál die andere mensen. Aangezien ik niet aan ellebogenwerk doe, is er voor mij geen zitplaats meer in de 2e klas. Ik blijf even staan op het balkon, maar ruik een onfris riekend iemand; eigenlijk stinkt het ontzettend. Maar goed dat ik niet zwanger ben, denk ik op dat moment. Ik kijk om me heen en zie de verdachte persoon. Jong meneertje, net een snorretje, te lang en vies haar, brilletje. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar met mijn ervaring als verkoper bij Hans Anders jaren geleden denk ik dat de kans vrij groot is dat deze jongen de oorzaak is.
Ik loop verder naar de 1e klas waar wél plaats is, maar ik ben te schijterig om daar te gaan zitten met mijn 2e klas vervoersbewijs. Ik zweet nog steeds, doe mijn sjaal af. Bedenk me of ik met een leugentje om eigen bestwil toch ga zitten. Ik durf niet, ik kan namelijk bijzonder slecht liegen. Ik doe mijn jas uit, het is nog steeds warm en snap niet waarom ik niet gewoon ga zitten. Een leugentje is niet eens nodig. Ik kan mijn zweet van mijn gezicht vegen. Tegen de tijd dat ik heb besloten te gaan zitten, is de trein al in Zwolle en doe ik maar weer mijn jas aan. Geen conducteur gezien, dus had niet eens hoeven te liegen; verantwoording afleggen aan medepassagiers hoeft immers niet. En zeker niet in een stiltecoupé.
De volgende trein is een stuk langer zie ik op de NSapp. Ik zie weer een vol perron, maar besluit helemaal naar voren te lopen. Daar is volop zitplaats. Zitten en werken, 1,5 uur lang, tot ik op mijn bestemming ben.
De terugweg vindt wederom in de spits plaats. De drukte in de trein test mij wederom. Er moeten veel, heel veel mensen tussen Utrecht en Amersfoort reizen en de 2e klas is weer helemaal vol. Ik durf nog steeds niet 1e klas te reizen. In Amersfoort stappen er veel mensen uit, maar zelfs dan is er nog geen zitplaats (nog voordat de nieuwe lichting instapt). Dan besluit ik: het wordt een 1e klas plaats. Mijn tekst heb ik al klaar voor het geval de conducteur komt, maar die laat zich niet zien (dat snap ik ook wel in zo’n volle trein…). Ik neem me voor om de volgende keer meteen 1e klas te gaan zitten als er geen plek meer voor me is in de 2e klas.
Je kan jezelf ook gewoon het gedoe voorkomen door gewoon een kaartje te kopen voor de eerste klas toch? Je moet nu eenmaal betalen voor de service die je krijgt, dus als je eerste klas wilt zitten hoort daar ook het juiste kaartje bij.
Maar eigenlijk zou er gewoon een upgrade paaltje moeten zitten, zodat je tijdens je reis kunt schakelen. Dat zou nou echt handig zijn 🙂
Hoi Benjamin, je hebt gelijk dat ik meteen een eerste klas kaartje kan kopen. Ik hoef echter geen luxe in de trein, een zitplaats is echt voldoende. In een coupé of op het balkon, als ik maar kan zitten, als het om een langere treinreis gaat. Als de trein bomvol en warm is en ik neig naar flauwvallen, dan kies ik er voortaan toch voor eerste klas te gaan zitten. Ik denk dat de conducteur dat liever heeft dan een boel heibel in verband met een flauwgevallen persoon.
Het ter plekke switchen naar de eerste klas zou inderdaad kunnen, maar ik wil niet verplicht meer geld uitgeven. Ik vind dat de NS een verkeerde inschatting heeft gemaakt als de treinen zo vol zijn en bij drukke trajecten (waar zeker een half uur tijd zit tussen twee stations) langere treinen in moet zetten.