Skip to main content

Waar ik niet zoveel heb met een terugblik op een kalenderjaar, zo eind december, vind ik het wel prettig om vlak voor de zomervakantie de balans op te maken. Nu dus. En dan vooral op werkgebied. Wat heb ik gedaan, waar sta ik nu en wat kan ik komend jaar verwachten?

Ik heb vooral ontzettend veel geleerd afgelopen jaar. In september ben ik met de RITHA opleiding tot ECHA Specialist in Gifted Education gestart aan de Radboud Universiteit. Op onderwijskundig gebied wilde ik een switch maken ergens in de komende jaren. Doordat hoogbegaafdheid binnen ons gezin een thema bleek te zijn, had ik hier de afgelopen jaren al veel over gelezen. En ik kwam tot de ontdekking dat ik wellicht als onderwijskundige op dit gebied wel eens een bijdrage zou kunnen leveren. Maar dan wel met een degelijke opleiding en niet als ervaringsdeskundige of wat dan ook. Ik leg de lat graag hoog en koos de hoogst mogelijke opleiding op dit gebied in Nederland. Kost een paar centen (nee, mijn werkgever betaalt niet, want ik ben niet in loondienst) en veel tijd (en daarmee nog meer geld, want inkomstenderving), maar dit was de enige opleiding waar ik me goed bij voelde. Wat ik met deze opleiding wilde gaan doen, geen enkel idee. Ik vertrouwde erop dat het gedurende de opleiding wel duidelijk zou worden.

Wat heeft het me tot nu toe gebracht? Het besef dat het concept hoogbegaafdheid nog veel ingewikkelder is dan ik dacht, er verschillende uitgangspunten, theorieën en modellen zijn, er nóg meer vooroordelen en aannames in de samenleving zijn, en we nooit kunnen spreken van ‘dé hoogbegaafde’. Maar ook dat dit begrip zo boeiend is dat ik hier als onderwijskundige een bijdrage aan wil leveren.

En verder, een korte opsomming:

* Enorm veel kennis door de eerste module ‘Fundamenten van hoogbegaafdheid’ met thema’s als onderwijs, evaluatie, curriculumontwerp, instructie, onderpresteren, kwetsbare groepen, motivatie, differentiatie, effectieve leraren en beleid.

* Nog meer kennis door de keuzemodule Sociale en emotionele ontwikkeling bij hoogbegaafde studenten, met thema’s als welzijnsprogramma’s, identiteitsontwikkeling, contextuele invloeden, nog meer onderpresteren en motivatie, dubbelbijzondere leerlingen (met zowel kenmerken van hoogbegaafdheid als bijvoorbeeld een leer- of gedragsstoornis).

* Betere beheersing van het Engels. Een véél betere beheersing van het Engels.

* Prettige medestudenten en in het bijzonder fijne contacten met mede-zelfstandig-ondernemer Saskia, mede-noorderling Martijn en mede-onderwijskundige Marieke.

Een groot deel van de studie is gericht op leren op de werkplek en een eindproduct. Leren op de werkplek betekent voor mij een externe stage, want ik heb nog geen werkplek waar hoogbegaafdheid een thema is. Sinds een paar maanden loop ik mee met de hb-specialist op het Ichthus College Kampen en richt ik me voornamelijk op het hb-beleid en de emotionele ontwikkeling bij leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid.

Mijn eindproduct maak ik voor de opleiding Docent Theater bij ArtEZ in Arnhem. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan: ik combineer de onderwijskunde met de kunsten en de verbindende factor hier is hoogbegaafdheid. Docent Theater is een fantastische opleiding waar ik veel mogelijkheden zie voor een eindproduct. Wordt vervolgd, want ik ben net begonnen…

Naast de studie heb ik ook (tegen betaling 😊) gewerkt. Zo heb ik onder andere proeven van bekwaamheden ontwikkeld voor het mbo voor diverse opleidingen binnen de groene sector.

Ook heb ik dit jaar weer keuzedeelexamens voor het mbo over heel diverse onderwerpen toetstechnisch mogen vaststellen, zoals wijnkennis, agile game productie, biobased, werken met industriële robot, NAH cliënten, klantcontact, ondernemerschap, ernstig meervoudige beperkingen, leervaardigheden, werkgeluk en vegan keuken. Ik houd van afwisseling, dus deze taak is me op het lijf geschreven.

In april kreeg ik mijn eerste klus op het gebied van hoogbegaafdheid. Alhoewel ik voor mezelf had besloten dat ik pas na één jaar opleiding betaalde werkzaamheden op dit gebied zou willen doen, voelde ik me voldoende competent om dit klusje te klaren. Gelukkig was de opdrachtgever erg tevreden over het resultaat en noemde me zelfs al een expert. Goed voor mijn zelfvertrouwen 😊

De oplettende lezer vraagt zich misschien af: en de muziek dan? Dat deed je toch ook? Dat klopt, maar wel even op een lager pitje. Met lesgeven ben ik gestopt. Ik heb het nog geen moment gemist, dus dat was een goede keuze. Met duo Puur hadden we een pauze van een jaar ingelast. Ik had zo meer ruimte voor de studie en Annegreet voor haar gezinsuitbreiding. Duo Puur heb ik wel gemist, dus ik ben blij dat we binnenkort weer gaan beginnen en de agenda aardig gevuld is! Tussendoor heb ik nog wat herdenkingen gespeeld met duo Komari (fluit-piano) en hier en daar nog kleine schnabbels gedaan. Het afgelopen jaar ben ik elke dag blijven studeren. Dat houdt me niet alleen op niveau, maar is tegelijkertijd een ‘meditatief’, of rustpunt op de dag. Even wat anders dan achter een scherm, en een focus op ademhaling en muzikale verbeelding.

Wat niet met werk te maken heeft, maar waar ik met veel plezier veel tijd in heb gestopt afgelopen jaren is de organisatie van het SHOT-oud-leden-orkest-reünie-weekend in Münster (hemelvaart 2023). Met 90 oud-leden van het studentenorkest waar ik in Enschede bij heb gespeeld gingen we op tournee: twee dagen repeteren en vervolgens gaven we drie concerten. Met vijf anderen van ‘mijn generatie’ hebben we deze tournee van A tot Z georganiseerd. De organisatie, de voorbereiding ter plaatse, de tournee: ontzéttend leuk en een na afloop ontsnapten er dan ook een paar tranen uit mijn ogen. Wat mij betreft voor herhaling vatbaar. Zowel de tournee als de organisatie, alhoewel het thuisfront over dat laatste iets minder enthousiast is 😊 En als ik het dan toch over leren heb: mijn medeorganisatoren bombardeerden mij tot voorzitter toen we startten in 2019. Een rol waarin ik me niet zo comfortabel voelde. Maar wat heb ik veel mogen leren in deze rol! Ik begeef me nog steeds liever iets meer op de achtergrond, maar weet nu wel dat ik het kán.

En dan staat nu de zomervakantie voor de deur. Alhoewel ik nog veel energie heb en nog meer wil leren, merk ik aan mijn lichaam dat het goed is dat ik er een paar weken tussenuit ga. Om me op te laden voor komend seizoen. Waarin ik verder ga met mijn stage, mijn eindproduct ontwikkel en hopelijk in april 2024 het diploma in ontvangst mag nemen. Ik heb er nu al zin in!